ID: 55861
Het babyhuis door Liefke Knol
€6,50
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Paperback in bijna nieuwstaat
Het babyhuis door Liefke Knol
Kinderen en ouders door oorlog en honger gescheiden
268 bladzijden met foto's, verhalen, feiten en wetenswaardigheden
Uitgave Artemis & Co in 2010
Prijs 6,50 euro exclusief verzendkosten
Op lagere biedingen wordt niet gereageerd
Het was een afschuwelijk dilemma: je kind zien wegkwijnen van honger en kou of het meegeven aan een wildvreemde, in de hoop dat die er goed voor zou zorgen. De spanning en angst die deze ouders doorstaan hebben, zijn nu nog voelbaar bij het lezen van hun brieven aan de verzorgsters in het babyhuis. De brieven en foto's die bewaard zijn gebleven, maken deel uit van dit boek. Wat is deze families overkomen? En hoe is het de kinderen vergaan?
Tijdens de hongerwinter overleden in het westen van Nederland ruim twintigduizend mensen aan de gevolgen van honger en uitputting. Angst en onzekerheid beheersten in deze maanden het leven. Voor veel kinderen was evacuatie naar het platteland de enige kans om te overleven. Naar schatting vijftig duizend kinderen werden weggebracht naar gebieden waar nog wel te eten was. Vaak wisten hun ouders niet waar ze precies terecht zouden komen.
De meeste kinderen werden tijdelijk opgenomen in gezinnen in het noorden en oosten van het land. Maar soms ging het anders. Vier jonge vrouwen in de stad Groningen vingen (clandestien) dertien baby's op in hun Babyhuis Prinses Margriet. In het archief van het Oorlogs- en Verzetscentrum Groningen ligt een indrukwekkend fotoalbum van dit babyhuis. Maar er is meer bewaard gebleven. Een oud-verzorgster heeft nog brieven van de ouders van de baby's, geschreven tijdens de oorlog en in de maanden daarna. Deze brieven geven een indringend beeld van het dagelijks leven in Amsterdam tijdens de hongerwinter, met onder andere beschrijvingen van zoektochten naar voedsel, het gesjoemel met bonnen en de zwarte markt. Daarnaast lees je hoe groot de wanhoop van veel ouders geweest is.
Het babyhuis is het aangrijpende en schokkende verhaal van vier moedige jonge vrouwen die tijdens de oorlogswinter baby's hebben gered van de honger.
Liefke Knol (Groningen, 1968) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze werkte daarna als programmamaker bij de NPS en de regionale omroepen Omrop Fryslân en RTV Noord. Voor RTV Noord maakte ze in 2008 een korte film over Babyhuis Prinses Margriet.
Recensie(s)
Deze studie belicht de rol van Babyhuis Prinses Margriet in de stad Groningen in de Hongerwinter 1945. Toen in de laatste winter van de Tweede Wereldoorlog in het westen van Nederland steeds meer gezinnen kampten met voedselgebrek en uitputting, werden kinderen geevacueerd naar delen van het land waar nog genoeg voedsel was. Zo werden 50.000 kinderen gered door ze onder te brengen in het noorden en oosten. Vier tot kinderverzorgster opgeleide jonge vrouwen vingen in de stad Groningen dertien baby's op in Babyhuis Prinses Margriet. Hun correspondentie met de ouders van de baby's geeft een beeld van de situatie in het westen. De nu nog levende baby's werden geinterviewd over de gevolgen. De Groningse historica (1968) is onder andere programmamaakster voor Omroep Fryslan en RTV Noord. Voor de laatste maakte ze na het vinden van een fotoboek over het babyhuis een film. Nu publiceert ze deze uitgebreide, zeer informatieve studie, die naast de geschiedenis van het huis vooral goed de situatie waaruit de kinderen kwamen en de gevolgen voor hun leven beschrijft. Met afbeeldingen in zwart-wit.
Het babyhuis door Liefke Knol
Kinderen en ouders door oorlog en honger gescheiden
268 bladzijden met foto's, verhalen, feiten en wetenswaardigheden
Uitgave Artemis & Co in 2010
Prijs 6,50 euro exclusief verzendkosten
Op lagere biedingen wordt niet gereageerd
Het was een afschuwelijk dilemma: je kind zien wegkwijnen van honger en kou of het meegeven aan een wildvreemde, in de hoop dat die er goed voor zou zorgen. De spanning en angst die deze ouders doorstaan hebben, zijn nu nog voelbaar bij het lezen van hun brieven aan de verzorgsters in het babyhuis. De brieven en foto's die bewaard zijn gebleven, maken deel uit van dit boek. Wat is deze families overkomen? En hoe is het de kinderen vergaan?
Tijdens de hongerwinter overleden in het westen van Nederland ruim twintigduizend mensen aan de gevolgen van honger en uitputting. Angst en onzekerheid beheersten in deze maanden het leven. Voor veel kinderen was evacuatie naar het platteland de enige kans om te overleven. Naar schatting vijftig duizend kinderen werden weggebracht naar gebieden waar nog wel te eten was. Vaak wisten hun ouders niet waar ze precies terecht zouden komen.
De meeste kinderen werden tijdelijk opgenomen in gezinnen in het noorden en oosten van het land. Maar soms ging het anders. Vier jonge vrouwen in de stad Groningen vingen (clandestien) dertien baby's op in hun Babyhuis Prinses Margriet. In het archief van het Oorlogs- en Verzetscentrum Groningen ligt een indrukwekkend fotoalbum van dit babyhuis. Maar er is meer bewaard gebleven. Een oud-verzorgster heeft nog brieven van de ouders van de baby's, geschreven tijdens de oorlog en in de maanden daarna. Deze brieven geven een indringend beeld van het dagelijks leven in Amsterdam tijdens de hongerwinter, met onder andere beschrijvingen van zoektochten naar voedsel, het gesjoemel met bonnen en de zwarte markt. Daarnaast lees je hoe groot de wanhoop van veel ouders geweest is.
Het babyhuis is het aangrijpende en schokkende verhaal van vier moedige jonge vrouwen die tijdens de oorlogswinter baby's hebben gered van de honger.
Liefke Knol (Groningen, 1968) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze werkte daarna als programmamaker bij de NPS en de regionale omroepen Omrop Fryslân en RTV Noord. Voor RTV Noord maakte ze in 2008 een korte film over Babyhuis Prinses Margriet.
Recensie(s)
Deze studie belicht de rol van Babyhuis Prinses Margriet in de stad Groningen in de Hongerwinter 1945. Toen in de laatste winter van de Tweede Wereldoorlog in het westen van Nederland steeds meer gezinnen kampten met voedselgebrek en uitputting, werden kinderen geevacueerd naar delen van het land waar nog genoeg voedsel was. Zo werden 50.000 kinderen gered door ze onder te brengen in het noorden en oosten. Vier tot kinderverzorgster opgeleide jonge vrouwen vingen in de stad Groningen dertien baby's op in Babyhuis Prinses Margriet. Hun correspondentie met de ouders van de baby's geeft een beeld van de situatie in het westen. De nu nog levende baby's werden geinterviewd over de gevolgen. De Groningse historica (1968) is onder andere programmamaakster voor Omroep Fryslan en RTV Noord. Voor de laatste maakte ze na het vinden van een fotoboek over het babyhuis een film. Nu publiceert ze deze uitgebreide, zeer informatieve studie, die naast de geschiedenis van het huis vooral goed de situatie waaruit de kinderen kwamen en de gevolgen voor hun leven beschrijft. Met afbeeldingen in zwart-wit.